فارسی     انگلیسی       عربی               

گزارش نشست علمی پاسخگویی به شبهات غدیر

دهمین نشست از سلسله نشست های علمی وبیناری مرکز تخصصی شیعه شناسی با عنوان «پاسخگویی به شبهات غدیر» با سخنرانی «آیت الله محمدهادی یوسفی غروی»، استاد حوزه علمیه قم و عضو کمیته مدارج علمی مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم، در تاریخ 5 مردادماه 1400 برگزار شد.

از جمله مهمترین و اصلی ترین شبهات مطرح پیرامون واقعه غدیر که پاسخ داده شد، این شبهه بود که با توجه به معانی متعددی که برای کلمه«مولا» ذکر شده است، به چه دلیل شیعیان می گویند این کلمه در عبارت «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه» در معنای سرپرست و صاحب اختیار بکار رفته است؟

سخنران جلسه ضمن بیان این نکته که این شبهه از اساسی ترین و قدیمی ترین شبهات پیرامون غدیر می باشد، پاسخگویی به آن را دارای اهمیت جدی دانستند.
استاد یوسفی غروی(زیدعزه) لازمه پاسخ به این شبهه را نقد و بررسی ادعایی دانسته اند که مخالفان شیعه مطرح کرده و با استناد به آن ادعا کلمه مولا در فرمایش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) را به معنای دوستی مطرح می کنند.
ادعا این است که:
در جریان برگشت امام علی(علیه السلام) به  همراه مسلمانان همراه از یمن بعد از دریافت جزیه از مسیحیان نجران، کدورت و ناراحتی ای بین برخی از مسلمانان با امام علی(علیه السلام) بوجود آمده بود و پیامبر برای اینکه این کدورت و ناراحتی را برطرف کنند، در غدیر خم از مسلمانان خواستند که همچنان که آن حضرت را دوست دارند، علی(علیه السلام) را هم دوست داشته باشند.
استاد یوسفی غروی، با بررسی گزارشات مطرح پیرامون اعزام امام علی(علیه السلام) به یمن از طرف رسول خدا و نیز معرفی منابع متعددی که توسط شیعه و اهل سنت پیرامون واقعه غدیر نوشته شده است، به این نکته اشاره کردند که بر فرض قبول بروز کدورت بین برخی از مسلمانان با امام علی(علیه السلام)، عدم اقدام برای رفع این کدورت در مکه و نگهداشتن مسلمانان در سرزمین غدیرخم و ایراد خطبه و دعوت از مسلمانان برای بیعت و دیگر قرائن این واقعیت را ثابت می کند که موضوعی که باعث توقف چند روزه در غدیر خم شده بود، موضوعی بسیار مهمتر از رفع کدورت بوده و با توجه به آیات متعدد سوره مائده که به اتفاق شیعه و سنی در مورد واقعه غدیر نازل شده است، و نیز اعتراف گرفتن رسول خدا از حاضران مبنی بر صاحب اختیار و سرپرست بودن خودشان با استناد آیه شریفه »النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» فرمودند: ألیس أنا أولى بالمؤمنین قالوا بلى قال اللهم من كنت مولاه فعلی مولاه.
همه این قرائن و شواهد  این نکته را ثابت می کند که کلمه «مولا» در فرمایش رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، قطعا به معنای صاحب اختیار و سرپرست می باشد نه دوستی.
در ادامه نشست سخنران جلسه ضمن بیان نکاتی پیرامون نزول سوره مائده و جریان انگشتر بخشی امام علی(علیه السلام) به این شبهه پاسخ دادند که چه عواملی سبب شد تا در فاصله کوتاهی از غدیر تا رحلت رسول خدا، مسلمانان غدیر را به فراموشی سپرده و حق الهی امام علی(علیه السلام) را نادیده بگیرند.

 

گزارش نشست علمی «تاریخچه عام مطالعات شیعه پژوهی در آثار علماء شیعه»

گزارش نشست علمی «تاریخچه عام مطالعات شیعه پژوهی در آثار علماء  شیعه»

به همت «واحد نشست ها و همایش های علمی» و همکاری معاونت آموزش و فناوری مرکز تخصصی شیعه شناسی، اولین نشست از سلسله نشست های علمی شیعه پژوهی، با عنوان « تاریخچه عام مطالعات شیعه پژوهی در آثار علماء  شیعه» با سخنرانی حجت الاسلام دکتر عزالدین رضانژاد، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی و رییس پژوهشکده علوم اسلامی، در تاریخ 11 بهمن 1399 در مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار شد.
 در این نشست که بصورت وبینار برگزار شد، دکتر رضانژاد ضمن مقایسه تاریخچه تدوین منابع مکتوب توسط اهل سنت و شیعیان، به بررسی مطالعات شیعه پژوهی در آثار علماء شیعه پرداخته و ضمن بیان سیر مطالعات صورت گرفته توسط بزرگان شیعه از قرن نخست هجری به معرفی منابع مکتوب شیعه پرداختند.
سخنران جلسه علاوه بر تبیین تاریخچه شکل گیری منابع مکتوب شیعه، به معرفی و چگونگی تألیف برخی از مهمترین کتابهای شیعی تدوین شده در قرنهای نخستین پرداختند.

گزارش سومین وبینار و نشست علمی

همزمان با 22 بهمن، سومین نشست علمی و بیناری، با موضوع«انقلاب اسلامی، احیاگر اسلام و تشیّع» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن غفاری فر(زید عزه)  برگزار شد.
سخنران نشست ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفتند: برای درک درست از نقش بی نظیر انقلاب اسلامی در احیای دین به معنای عام و دین اسلام و تشیّع لازم است تا به فضای ضد دینی حاکم بر جهان در 150 سال اخیر توجه داشته باشیم.
دکتر غفاری فر با به اشاره به نظریات ضد دینی شخصیت های مطرحی همچون «آگوست کنت»، «کارل مارکس» و «فریدریش نیچه» به تبیین تلاش های نظریه پردازان مطرح جهان برای کنار زدن دین پرداختند.

سخنران جلسه  با بیان نمونه های عینی، تأثیر غیر قابل انکار انقلاب اسلامی  در احیای اسلام و تشیّع را تبیین کردند.  از نمونه های عینی در این رابطه،به سفر «آیت الله جوادی آملی» به آمریکا برای شرکت در  اجلاس هزاره رهبران ادیان و مذاهب جهان در سال 1379 و گفتگوهای ایشان با علما و اندیشمندان دیگر ادیان و اعتراف آنها به نقش انقلاب اسلامی ایران در احیای دین بود. همچنین به حضور علامه مصباح ره در کنفرانس فلسفه در دانشگاه در نیورک و تشویق مُمتد و مُستمراساتید فلسفه حاضر در جلسه در حدو د سال ۱۳۸۵ اشاره و نهایت به خواندن نماز سردار سلیمانی در کاخ کرملین، کاخی که برای نابودی دین بنا شده بود اشاره کرد.
استاد غفاری فر، در ادامه سخنان خود با اشاره به جایگاه مهم و حساس نظام جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی، علت این قدرت و عزت و استقلال را ثمره دینی بودن انقلاب و جریان دین در جامعه معرفی کردند.

گزارش دومین وبینار و نشست علمی

در آستانه 22 بهمن ماه سال روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دومین نشست از سلسله نشست های علمی مرکز تخصصی شیعه شناسی با عنوان «تأثیر انقلاب بر نهضت قرآن پژوهی» روز شنبه 18 بهمن ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر فاکر میبدی(زیده عزه) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر فاکر میبدی(زید عزه) ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، با اشاره به آیه شریفه 5 سوره ابراهیم که می فرماید: « وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآيَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ» ضمن بیان فلسفه نامیده شدن برخی ایام به ایام الله گفتند: قطعاً دهه فجر انقلاب اسلامی ایران یکی از مصادیق روشن ایام الله می باشد.
سخنران جلسه فعالیت های انجام شده در عرصه قرآن پژوهی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را غیر قابل مقایسه دانسته و دوران قبل از انقلاب را دوران واقعی مهجوریت قرآن معرفی کردند.
حجت الاسلام فاکر میبدی(زید عزه) با ارائه آمارهای عینی و واقعی به بیان تحولات صورت گرفته در عرصه قرآن پژوهی بعد از انقلاب اسلامی پرداختند. از جمله نمونه هایی که برای تأیید فعالیت های چشمگیر در عرصه قرآنی مورد استناد قرار دادند عبارت است از:
- فعالیت حدود 40 دانشگاه ملی در عرصه علوم و تفسیر قرآن
- فعالیت 5 مرکز تخصصی در رابطه با علوم قرآن و تفسیر در حوزه علمیه
- فعالیت های قرآنی در حدود 500 حوزه علمیه خواهران سراسر کشور
- تأسیس و فعالیت مجتمع آموزش عالی قرآن در مرکز جامعه المصطفی

 

چکیده نشست هجدهم: (روش شناسی شهید مطهری(ره) در دین پژوهی)

هجدهمین  نشست علمی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه ی علمیه قم در تاریخ 14/02/1393 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علی ربانی گلپایگانی(زید عزه) با موضوع روش شناسی شهید مطهری(ره) در دین پژوهی در سالن اجتماعات مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
حجت الاسلام ربانی گلپایگانی:
در اعتقادات بحث های تشیع و بخصوص امامت در صدر قرار دارد یعنی خط مقدم است که "و ما نودی ولایاً ولم ینادی بشی ء کما نودی بالولایه".

نشست علمی طرح ولایت
اطلاعیه پذیرش به همراه منابع آزمون
X

Publish the Menu module to "offcanvas" position. Here you can publish other modules as well.
Learn More.