درس اخلاق دوم با موضوع (ویژگی های مومنان و شیعیان راستین)

دومین نشست اخلاقی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه ی علمیه قم در تاریخ 26/2/1391 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد نقی مجتهدی(زید عزه) و با موضوع ویژگی های مومنان و شیعیان راستین در سالن اجتماعات مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
حجت الاسلام و المسلمین مجتهدی:
اولين ويژگي مؤمن، ذکر است
این آیات‌کریمه¬ای که قرائت کردم (إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ * الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ * أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ) در رابطه با ویژگی های مومن است. اولین ویژگی، ویژگی ذکر است.ذکر پروردگار عالم، همواره در یاد او بودن.ذکر حقیقی در یاد او بودن است.

انسان در یاد او باشد به این معنا که همواره خدا در دل انسان باشد. البته این ذکر منافاتی با اذکار لفظی ندارد.
انسان با ذکر لفظی با خدا انس می گیرد.اذکار لفظی ابزار و آلاتند که ما را به  آن مبدا اعلی متصل می کنند و لذا ذکر قلبی مهم است هرچند منافاتی با ذکر لفظی هم نداریم و برای ما هم این اذکار لفظی سفارش شده است ولی عمده ذکر قلبی اين است که انسان همواره در یاد خدا باشد. اگر انسان همواره در یاد خدا باشد سر از پا خطا نمی کند و همواره مواظب است.مواظب چشمش هست،مواظب گوشش هست،مواظب زبانش هست وحتی مواظب قلبش هم هست. از قلبش هر چیزی خطور نمی کند. قلبش را هم مالک می شود، چشمش را هم مالک می شود.الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ
منظور ازذکر خدا و یادخدا  این است که وقتی اسم خدا برده می شود دلهای آنها هراسان است،وقتی نام خدا برده می شود آنها لذت می برند، با یاد خدا متنعم می شوند،با مناجات او متلذذ می شوند.
 
بهترين ذکر، نماز است
به عقیده من بهترین ذکر نماز است که خود این آیه مستقلاً فرموده: الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ
 ولی انسان در همین نماز چقدر خدا را یاد می کند؟نماز هم  دعاست وهم یاد خداست آنهم با الفاظ گوناگون. سوره توحید داردکه سرتاسر عرفان است.خدا کند بخشی از آن را ما بفهمیم.(إنشاء الله)
  حضرت امام (ره) کتابی دارد به نام سر الصلاة که البته کمي سنگین است و محتوای آن بالاست. غرض این است که اگر انسان اینها را بداند بهترین ذکرند و نماز بهترین آنهاست و لذا می بینیم ائمه اطهار (عليهم السلام) در حال نماز به چه حالی می افتند. إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ؛ آنهم یاد خدا به آن شکل.
وقتی وقت نماز می رسد علی (ع) که بعد از رسول اکرم (ص) شخص دوم جهان بشریت است، در وقت نماز به خود می پچید، رنگ مبارکش عوض می شود، زرد می شوند. می گویند آقا شما چرا به این حال افتاده اید؟ می فرمایند...
علاقه مندان و شیعه پژوهان محترم می توانند جهت تهیه نسخه کامل این نشست که بصورت جزوه و سی دی درآمده، به معاونت پژوهش این مرکز مراجعه نمایند.