Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب

مؤلف:

علامه عبدالحسین امینی (م 1390 ه.ق)

زندگی نامه: 

آن بزرگوار در سال 1320 هجری قمری در شهر تبریز و در خانه علم و تقوا دیده به جهان گشود. پدرش نام او را ((عبدالحسین)) نامید تا در مسیر امامت و شهادت گام نهد و بدین طریق عشق وافر خود را به پیشوای سوم شیعیان متبلور سازد. جد بزرگوارش مولی ((نجف قلی)) مشهور به ((امین الشرع)) از اهالی آذربایجان به علم, ادب, پاکی و پرهیزکاری آراسته بود و به خاطر شهرت جدش خانواده عبد الحسین به (امینی) معروف شده بود.

او از همان کوچکی به بازی کم توجه بود و بیشتر می خواست بداند, بیاموزد و در هستی اندیشه کند. نخست آیات قرآنی و سوره های کوتاهی از قرآن را نزد مادرش فراگرفت, آن گاه آموزش علوم, توسط پدرش شروع شد و طی سال ها آموزش ادبیات فارسی, عربی, منطق, فقه, و اصول انجام گرفت. کتاب های مختلفی در حدیث و اعتقادات از پدرش آموخت و در همان حال به حفظ اشعاری, چون ((الفیه ابن مالک)) و اشعاری از بزرگان دین همت گماشت. اولین شعری که پدرش وی را به حفظ آن تشویق کرد شعری از حضرت علی(ع) بود.

ایشان در تبریز علاوه از پدر, از علمای بزرگی, چون جناب حاج سید محمد (مولف مصباح السالکین) مشهور به ((مولانا)) و جناب حاج سید مرتضی خسروشاهی (صاحب اهدإ الحقیر در معنی حدیث غدیر) و جناب شیخ حسین (مولف هدیه الانام) بهره های علمی برد.

عشق به امام علی(ع) و علاقه به تحصیلات عالی, او را متوجه نجف کرد و با اجازه پدر راهی آن دیار شد و در مکتب درس حضرات آیات: سید محمد فیروزآبادی و سید ابوتراب خوانساری حاضر شد.

پس از سال ها تلاش و مجاهدت علمی از حضرات آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی, میرزا محمد حسین نائینی, شیخ عبدالکریم حایری و شیخ محمد حسین کمپانی اجازه اجتهاد دریافت کرده و سال ها در راه تبلیغ تلاش وافری نمود. کثرت کار و زحمت بی شمار ـ که آن بزرگوار در راه خدمت به دین کشید ـ کم کم قوای بدنی او را ضعیف ساخت و دچار مرض شد. مدت سه سال با این حالت زندگی کرد و عاقبت در روز جمعه 28 ربیع الثانی, 1390 (12 تیرماه 1349) هنگام اذان ظهر در حالی که زیر لب این عبارت را زمزمه می نمود: اللهم ان هذه سکرات الموت قد حلت فاقبل الی بوجهک الکریم...)) دار فانی را وداع گفت. جنازه اش پس از انتقال به نجف اشرف در کتابخانه عمومی به خاک سپرده شد.

معرفی اجمالی کتاب: 

كتاب «الغدير فى الكتاب و السنة و الأدب» ، معروف‌ترين اثر پژوهشى علامه امينى (1349 ش) دربارۀ اثبات امامت حضرت على عليه السّلام و بررسى روايات مربوط به غدير خم و فضايل امير مؤمنان از منابع اهل سنّت است. وى حدود 40 سال براى تأليف اين كتاب 11 جلدى تحقيق و مطالعه كرد و بيش از ده‌هزار كتاب را تمام خواند و به حدود صدهزار كتاب، مراجعۀ مكرّر داشت.  سفرهاى متعدّد او براى يافتن منابع به كشورهاى مختلف و كاوش در كتابخانه‌هاى هند، تركيه، ايران، عراق و. . . نشانۀ شوق و همّت او در اين راه است.

هرچند محور كتاب، موضوع غدير خم است، ليكن دائرة المعارفى از اطلاعات گسترده پيرامون موضوعات تاريخى، اعتقادى، رجال، كتابشناسى، شعر و ادب و نقد ديدگاهها و كتابهاى مغرضان است. اساس مباحث، بر محور معرفى شاعران غدير از قرن اوّل تا عصر حاضر است و مباحث گوناگون در ضمن اين تحقيق ارائه شده است.

وضعیت نشر:

این کتاب در 20 جلد به زبان عربی، با نثری شیوا و رسا نگارش یافته که البته 11 جلد آن تاکنون چاپ گردیده است.

مجلدات یازده‌گانه الغدیر، از زمان تألیف تاکنون بارها به چاپ رسیده است. در حال حاضر، دو چاپ عمده از این کتاب موجود است:

1. چاپ قدیم الغدیر: تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۲ق؛ بیروت، دارالکتاب العربی، ۱۳۸۷ق. این چاپ بارها به شیوه افست منتشر شده است.

2. تحقیق «مرکز الغدیر للدراسات الاسلامیة» که نخستین بار در سال ۱۴۱۶ق چاپ و نشر یافته است. این چاپ همراه با تحقیق و حروف‌چینی دوباره و توضیحات و ارجاعاتی در پاورقی انتشار یافته است.
الغدیر به زبان‌های فارسی، اردو و انگلیسی ترجمه شده و خلاصه آن به زبان‌های عربی، فارسی، اردو و ترکی استانبولی انتشار یافته است.

تهیه شده در معاونت پژوهش (واحد علمی سایت)