Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

اعتقادات و وضعیت کنونی زیدیه دریمن:نشست پانزدهم

پانزدهمین  نشست علمی مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه ی علمیه قم در تاریخ 24/02/1392 با سخنرانی السید عبدالله حمود العزی(از علمای زیدیه) با موضوع اعتقادات و وضعیت کنونی زیدیه در یمن در سالن اجتماعات مرکز آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
السید عبدالله حمود العزی:
گفتگوی ما با شما در رابطه با شیعه زیدیه، اعتقادات و چشم اندازهای پیش روی او و خواسته های این مکتب می باشد. در حقیقت عنوان زیدیه که بیان می شود از فرقه مذهبی که در داخل چهارچوب تشیع قرار می گیرد و با نام امام زید از ناحیه گرایش و رهبری نسبت به امام زید این فرقه شناخته می شود. نکته اش این است که انتساب به امام زید مثل انتساب دیگر مذاهب فقهی نیست همچنان که شافعی از باب فقه امام شافعی منتسب می شود بلکه انتساب از باب انتساب به علم است چون امام زید در این مذهب علمیت دارد و شناخته شده هست و به اتباع آن زیدی می گویند و این انتساب از ناحیه فقهی نیست.

از نظر تاریخی حرکت امام زید حرکت خارج از حرکت اهل بیت (علیهم السلام) نبوده است بلکه دعوت و خواسته ایشان هم همان دعوت تاریخی الرضا من آل محمد بود. همچنان که محمد بن عبدالله نفس زکیه در یکی از گفتارهای خودش می فرماید که نقطه شاخص ما با عموم مردم امام علی(علیه السلام) است و نقطه شاخصیت ما در میان شیعیان شخص امام زید است و این ناحیه انتسابی ما از این جهت (از باب علمیت) است وگرنه اصل در میان زیدی ها هم حضرت امیر(علیه السلام) است.
پس همان جور که گفتیم در حقیقت اصل در زیدیه همان ثقلان و کتاب الله و عترت رسول خدا هستند. بنابر همین هست که ما در کتاب های زیدیه بسیار می بینیم که وجود امام جواد، امام رضا، امام باقر، امام صادق (سلام الله علیهم اجمعین) گفته شده و در حدود ده هزار مورد اعم از حدیث، اثر و مساله فقهی در مکتب زیدیه وجود دارد که همه اینها به اصطلاح منتسب به سنت معصوم می باشد. نصوص دینی و متون دینی منسوب به حضرت امیر(علیه السلام) و بقیه ائمه اثنی عشر (علیهم السلام) در میان زیدیه بسیار بیشتر از آن چیزی است که منسوب به شخصیت زید بن عدی هست. در حقیقت زیدیه اتباع اهل بیت (علیهم السلام) هستند همانطور که نام بردیم جز این که فقط نگاهشان در مرحله بعد و در یک پایه بیشتر به کلیه فرزندان سبطین وحسنین (سلام الله علیهما) که در آنها شروط امامت عام هم وجود دارد به آنها در مرحله بعد رجوع می کنیم.
بنا بر حدیث ثقلین...
علاقه مندان و شیعه پژوهان محترم می توانند جهت تهیه نسخه کامل این نشست که بصورت جزوه و سی دی درآمده، به معاونت پژوهش این مرکز مراجعه نمایند.