Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 608

Notice: Undefined offset: 53 in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

Notice: Trying to get property 'rules' of non-object in /home/shiaac/public_html/libraries/src/Access/Access.php on line 613

چکیده دومین نشست علمی با موضوع: (نقد و بررسی منابع اهل سنت)

دومین نشست علمی آموزش تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم در تاریخ 12/12/1388 با سخنرانی استاد حضرت آیت الله نجم الدین طبسی دامت برکاته و با موضوع «نقد و بررسی منابع اهل سنت» در مدرسه امام امیر المومنین علیه السلام برگزار گردید.
ایشان در ابتدا به {ضرورت آشنایی فریقین با منابع یکدیگر} پرداختند.

آیت الله طبسی دامت برکاته: هر چقدر اطلاع از کتب و مبانی همدیگر داشته باشیم فاصله ها کمتر می شود، یعنی آنها بدانند که ما چه می گوییم و حرف را از خود ما بگیرند نه با ده واسطه و ما هم به همین شکل.
از باب نمونه، ملاقات احمد امین مصری با مرحوم کاشف الغطاء را بیان می کنیم. یکی از علماء نقل می کرد: آقای احمد امین مصری (که ادعای روشن فکری داشت و در کتاب خود به نام فجر الاسلام تهمت های بسیاری به شیعه زده است) روزی به نجف اشرف آمد. مرحوم شیخ محمد حسین کاشف الغطاء او را دعوت نموده با خود به جلسات و درسها می برد تا از نزدیک با حوزه علمیه نجف اشرف و علماء آشنا شود، بعد او را به منزل آورده و به او می گوید: این مطالب چیست که علیه شیعه نوشته ای؟ او در جواب می گوید: چه کنم منابعی نداشته مطالب را از مستشرقین گرفته ام، بعد مرحوم کاشف الغطاء او را به کتابخانه شخصی خود که در آن زمان معروف بود و در حدود‌ ده هزارجلدکتاب داشت مي برد وبه او مي گويد:کتابخانه بزرگ مراکه درحدود دو سوم آن از کتابهای اهل سنت است می بینی؟ وقتی می خواهم مطلبی راجع به شما بنویسم بدون واسطه، مستقیماً از کتاب های خودتان استفاده می کنم. ایشان عذر خواهی نموده و می گوید: ان شاء الله وقتی به مصر برگشتم اشتاباهاتم را در کتاب فجر الاسلام جبران می کنم ولی وقتی به مصر بر می گردد بدتر کرده و کتاب «ضحی الاسلام» را می نويسد مرحوم شیخ محمد حسین از این جهت خیلی ناراحت شده می فرماید: ضحی الاسلام بگویید،یعنی اسلام قربانی شد. بنابراین در یک چنین دورانی انتظار نمی رود جور دیگری حرف زده شود.
بالاخره بیاییم با مبانی، کتاب ها و تالیفات آنها آشنا شویم و آنها هم با مبانی ما.
نمونه دیگر...
علاقه مندان و شیعه پژوهان محترم می توانند جهت تهیه نسخه کامل این نشست که بصورت جزوه و سی دی درآمده، به معاونت پژوهش این مرکز مراجعه نمایند.